Umjesto igrica, olovca u ruci
Autor: Vanja Lovinčić, 4. 2. 2015.
Vedran Šimunaj je učenik 6. a razreda. Već duže vrijeme prije ili nakon nastave redovito posjećuje školsku knjižnicu i sudjeluje u grupi Mladi knjižničari. Knjižnica je postala njegovo omiljeno utočište.
U nastavku pročitajte intervju sa svestranim Vedranom.
Vedran je doista poseban dječak. Pametan je, otvoren, srdačan, nasmijan, ali i spreman izraziti tugu onog trena kada je osjeti. Zreo je i čvrsto se drži svojih, već vrlo jasno, izgrađenih stavova o životu. Lako pronalazi teme za razgovor, a svaki novi razgovor otkriva osjećajnu, zanimljivu i znatiželjnu osobu bez straha za postavljanjem novih pitanja. Vedran je poseban i po svojoj strasti za pisanjem, a za pjesmu „Moja domovina“ dobio je priznanje gradonačelnika Ivanić-Grada.
K: Koji su tvoji hobiji, kako provodiš vrijeme?
V: Volim pisanje, ponekad vježbanje i igru sa svojim psima. Moji psi su u manjem mjestu pa se nekada i sami prošeću, a svoj povratak najave grebanjem po vratima. Ponekad kuham kada su baka ili majka spriječene. Baka ima veliku kuharicu, a kod kuće imam i Podravkinu kuharicu i kuharice o kolačima u koje volim zaviriti. Volim i gledati dobre filmove ili kriminalističke serije te pročitati dobru knjigu.
K: Kada si počeo pisati?
V: Dok sam bio manji, volio sam se voziti u tramvaju i učiti gdje se što nalazi, ali kasnije me više počelo interesirati pisanje. Moja majka također uvijek nešto zapisuje pa me je u tome potaknula. Počeo sam pisati u četvrtom razredu. Kada se sjetim nečega, obično odmah uzmem olovku i to zapišem. Ako dobijem za zadaću neki sastavak ili pjesmu, onda dosta razmišljam o temi prije nego li nešto zapišem.
K: Što te inspirira na pisanje?
V: Inspiriraju me događaji iz filmova i serija. Nekad izmišljam likove koji imaju slična imena kao likovi iz serija. Volim kriminalistiku i znanstvenu fantastiku. Nedavno me na pisanje potaknuo film „Ja, robot“. I ulomci iz udžbenika me nekada mogu inspirirati. Slušam i majku kada priča o događajima s posla pa izmišljam neke slične zaplete.
K: Koliko si priča do sada napisao i imaš li neki recept za pisanje?
V: Imam, ali to je tajna. Napisao sam oko sedamnaest priča razne tematike te jedan igrokaz s vrlo čudnim i zanimljivim likovima. Glavni lik je jedan profesor iz svemira, no neću vam otkriti što je izumio. Mislim da ću ubuduće pisati i više igrokaza. Obično radnju smislim unaprijed, a mnogo vremena provodim samo u smišljanju imena likova. Nekad mi treba i pola sata da smislim ime nekog lika jer se trudim da se takvo ime nigdje ranije nije pojavilo. Uvod i zaplet mi je lakše napisati, a rasplet malo teže.
K: Koje su tvoje omiljene knjige?
V: Volim knjige književnika Clivea Staples Lewisa. Pročitao sam sve nastavke „Kronika iz Narnije“ i svi su mi se svidjeli. Volim književnicu Agathu Christie te knjige u nastavcima „Zvjezdani ratovi“. U knjižnici mi je žao knjiga koje nitko ne posuđuje jer ima dobrih knjiga. Možda mi se knjiga neće svidjeti ako ju svi posuđuju ili ako je svi preporučuju. Ponekad mi je teško odabrati knjigu za čitanje.
K: Imaš li najdražu lektiru?
V: Nemam najdražu lektiru, a ne volim lektire u kojima su teme sukobi ili ratovi.
K: Što bi, po tvojem mišljenju, bilo dobro poduzeti da djeca počnu više čitati?
V: Trebalo bi promijeniti popis lektire. Mislim da bi bilo dobro da se mijenja svake dvije godine i da se čitaju i starija djela poznatih pisaca, ali i najnovija. Nekad bih volio čitati i djela koja su možda na popisu za niže razrede. Ne zbog toga što bi mi ih bilo lakše čitati, nego jer se želim vratiti u djetinjstvo. Djetinjstvo je najljepši period života, a sada već starim.
K: Imaš li želju postati pisac?
V: Želim postati učitelj i moja majka me u tome podržava. Volim hrvatski jezik i volio bih poučavati hrvatski jezik učenike viših razreda. Mislim da imaju više discipline od učenika nižih razreda, a ako bi bili neposlušni, ja bi ih umirio jakim glasom. Dobar učitelj treba biti strog, ali pravedan. Ne smije se iživljavati nad učenicima ili iznositi neka svoja mišljenja puna predrasuda. A uvijek mogu postati i pisac i učitelj.
Nominirala sam Vedrana za intervju jer je dječak kojem se divim, a sada je na Vedranu da nominira sljedeću osobu iz naše škole koja je po njegovom mišljenju posebna. Smislit će pitanja i intervjuirati tu osobu u školskoj knjižnici. I tako otpočinjemo krug!
Vanja Lovinčić, knjižničarka
U sklopu mjeseca školskih knjižnica već petu godinu zaredom uključujemo se i u međunarodni projekt ISLM Bookmarker Exchange Project. Ove godine straničnike su izradili učenici 4.c razreda s učiteljicom Mihaelom Njegovec i knjižničarkom Kristinom Prilika, a škola partner s kojom smo razmijenili straničnike Klaipedos "Santarves" progymnazium iz grada Klaipedie iz Litve. Temu „Pronalaženje puta do dobrog zdravlja i dobrobiti“ odlučili smo predstaviti pozitivnim porukama i poslovicama o zdravlju, važnosti zdrave prehrane i bavljenja sportskim aktivnostima te važnosti čitanja na straničnicima. Nacrtali smo i neke ljekovite biljke koje rastu u Hrvatskoj i koje se koriste za poboljšanje zdravlja i imuniteta. Hrvatsku tradicijsku kulturu predstavili smo na nekoliko straničnika s licitarskim srcem, hrvatskim tradicijskim suvenirom.
ISLM BOOKMARKER EXCHANGE PROJEKT 2020
U sklopu mjeseca školskih knjižnica (listopad) i ove smo se školske godine uključili u ISLM (International School Library Month) Skype project razmjene iskustava s učenicima iz neke druge zemlje. Ostvarili smo razgovor i razmjenu iskustava s učenicima iz osnovne škole u Indiji- Oakridge International School, Mohali (A Nord Anglia Education School)
Skype projekt je prekrasna prilika da učenici širom svijeta razgovaraju u stvarnom vremenu tijekom Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica. Učenici mogu učiti jedni od drugih i povezati se s različitim kulturama !!! Učenici mogu razgovarati o sjajnim knjigama koje čitaju. Tema za 2020. godinu je "Pronaći svoj put do dobrog zdravlja i dobrobiti". Temelji se na jednom od ciljeva UNSDG-a, tj. Cilju održivog razvoja UN-a br. 3 "Dobro zdravlje i blagostanje". Ove godine pozvani smo da razmislimo i proslavimo vezu između knjiga, čitanja, školskih knjižnica, dobrog zdravlja i blagostanja.
S kolegicom Shvetom Dhand i Reetom Sharma te učenicima (6. razred, dvanaestogodišnjaci) ostvarili smo susret uživo 16. studenog (Na Dan školskih knjižnica i Međunarodni dan tolerancije) preko platforme Teams. Jedni drugima predstavili smo vlastite zemlje, kulture, škole te što i kako radimo na dobrobit i zdravlje učenika. Kolege iz Indije istaknuli su vezu između tradicionalne ayurvedske medicine i yoge te zdravlja učenika te vezu korištenja različitih tradicionalnih indijskih začina koji su blagotvorni za zdravlje. Istaknuli su važnost zdrave prehrane i fizičke aktivnosti te nam ispričali i pokazali neka tradicionala indijska jela. Proveli su nas virtualnom šetnjom svojom školom (u to vrije i učenici i učitelji su bili na nastavi online zbog COVIDA 19 te je i zbog toga susret realiziran na platformi Teams koju njihovi učenici koriste za online nastavu) koja je velika i prekrasna, a uz igrališta ima i bazen! Izdvojili su naslove različitih knjiga koje govore o indijskoj kulturi i umjetnosti te nam ih pokazali ispred kamere. Također, učenici su obukli tradicionalne nošnje i iz vlastitih domova, ispred kamerice otplesali nam neke tradicionalne indijske plesove. Njihovo predstavljanje nas je oduševilo. Mi smo njima pričali o Hrvatskoj, Ivanić-Gradu, različitim preventivnim programima koji se u školi provode i koji se provode u svrhu poboljšanja zdravlja učenika (Shema mlijeka, Shema voća, Medni dan, Zubna putovnica i sl., suradnji sa školskom medicinom, poticanju učenika na zdravu prehranu i tjelesnu aktivnost, uključenosti učenika u mnoge sportske programe, o preventivnim programima protiv zlouporabe droga, alkohola, o programu zaštite učenika na Internetu (tj. elektroničkom nasilju i vršnjačkom nasilju), o mjerama koje provodimo usred pandemije COVID 19. Istražili smo i koje ljekovoto bilje raste u Hrvatskoj te kako ga ljudi koriste da bi pojačali imunitet te ublažili simptome nekih bolesti. Svi smo bili zadovoljni razgovorom i razmjenom iskustava.
Tradicionalno, već devetu godinu za redom, tijekom manifestacije Mjesec hrvatske knjige, u kojem se nastoji govoriti o knjizi te promicati čitanje, POU Ivanić-Grad održao je 6. studenog 2020. 9. međunarodni književni skup dječjih autora s temom „Kako sačuvati dijete u sebi da bi se moglo uvjerljivo pisati za djecu i mladež!?“. Ovim se programom nastoji pojačati učenički interes za istraživački, kritički i kreativni rad, a upravo su književni susreti odlična prilika da se mladi upoznaju s autorima suvremene hrvatske književnosti koji će ih potaknuti na čitanje. Na susretu su sudjelovali učenici 8.a i 8.b razreda, svaki razred posebno, u Maloj dvorani POU i uz poštivanje strogih epidemioloških mjera.
S učenicima su o temi "Kako sačuvati dijete u sebi da bi se moglo uvjerljivo pisati za djecu i mladež!?“ razgovarali književnici Robert Mlinarec, Hrvoje Kovačević i Jadranko Bitenc te su na zanimljiv i duhovit način učenicima približili svoje stvaralaštvo, predstavili svoj opus, govorili o inspiraciji za svoja djela, s njima podijelili neke simpatične životne priče te tako stvorili veselu i prisnu atmosferu Zahvaljujemo gospodinu Mlinarecu na darovanim romanima "Grafiti".
Listopad je Međunarodni mjesec školskih knjižnica, godišnja proslava školskih knjižnica širom svijeta.
Međunarodni mjesec školskih knjižnica (International School Library Month – ISLM) prilika je za školske knjižničare diljem svijeta da odaberu dan, tjedan ili cijeli mjesec u listopadu kako bi obilježili važnost školskih knjižnica i proslavili sve što one predstavljaju.
Tema za 2020. godinu je Put do zdravlja i dobrobiti. Temelji se na trećem UN-ovom cilju održivog razvoja Zdravlje i dobrobit. Ove godine u aktivnostima i projektima koje provodimo promišljamo i slavimo vezu između knjiga, čitanja, školskih knjižnica, zdravlja i dobrobiti.
Aktivnosti kojima slavimo mjesec školskih knjižnica u našoj školi:
Školska knjižnica uključila je učenike u Nacionalni kviz za poticanje čitanja 2020. „Istraživač planeta Z“.
Učenici nižih razreda uključeni su u međunarodni ISLM projekt – Bookmark exchange Project, a u učenici viših razreda u Digital Bookmarker exchange Project. Bookmarkerima ili graničnicima također će prikazati temu Put do zdravlja i dobrobiti.
Učenici osmih razreda pripremaju se za ISLM Skype Project u sklopu kojeg će 26. listopada razmijeniti iskustva s učenicima iz Indije - Oakridge International School, Mohali. Jedni će drugima predstaviti svoju zemlju i grad i razgovarat će o načinima i postupcima, projektima i inicijativama koje se u Indiji i Hrvatskoj provode za i na dobrobit učenika – djece.
Uz svjetski dan hrane 16. listopad učenici 7. i 8. razreda odslušat će predavanje i pogledati prezentaciju koja govori o globalnim problemima današnjice vezanih uz prehranu: pothranjenost, pretilost, bulimija, anoreksija te o tome kako pravilna i uravntožena prehrana može pomoći u sprečavanju mnogih bolesti današnjice. Predavanje je pripremila knjižničarka te ga povezala s načinima citiranja i navođenja koji su
Mjesec hrvatske knjige 2020. posvećen je planetu Zemlji, a naziv ovogodišnjeg kviza je ISTRAŽIVAČI PLANETA Z.
Ove godine Nacionalni kviz za poticanje čitanja prilagođen je novonastaloj situaciji: umjesto čitanja knjiga, treba istražiti online izvore informacija.
Kviz se nalazi na mrežnoj stranici: https://www.mhk.hr/kviz/, a plakat na: https://www.mhk.hr/kviz/plakat.
Na mrežnim stranicama Kviza može se pročitati sve vezano uz Kviz, pravila, najčešće postavljena pitanja, a na njoj će biti objavljeni i pobjednici Kviza.
Stoga, dragi učenici, razlistajte se, proučite ponuđene online izvore i okušajte se u zanimljivom kvizu. Možda ćete baš vi osvanuti na stranicama KGZ-a kao pobjednici. Sretno:)
Umjesto igrica, olovca u ruci
Autor: Vanja Lovinčić, 4. 2. 2015.
Vedran Šimunaj je učenik 6. a razreda. Već duže vrijeme prije ili nakon nastave redovito posjećuje školsku knjižnicu i sudjeluje u grupi Mladi knjižničari. Knjižnica je postala njegovo omiljeno utočište.
U nastavku pročitajte intervju sa svestranim Vedranom.
Vedran je doista poseban dječak. Pametan je, otvoren, srdačan, nasmijan, ali i spreman izraziti tugu onog trena kada je osjeti. Zreo je i čvrsto se drži svojih, već vrlo jasno, izgrađenih stavova o životu. Lako pronalazi teme za razgovor, a svaki novi razgovor otkriva osjećajnu, zanimljivu i znatiželjnu osobu bez straha za postavljanjem novih pitanja. Vedran je poseban i po svojoj strasti za pisanjem, a za pjesmu „Moja domovina“ dobio je priznanje gradonačelnika Ivanić-Grada.
K: Koji su tvoji hobiji, kako provodiš vrijeme?
V: Volim pisanje, ponekad vježbanje i igru sa svojim psima. Moji psi su u manjem mjestu pa se nekada i sami prošeću, a svoj povratak najave grebanjem po vratima. Ponekad kuham kada su baka ili majka spriječene. Baka ima veliku kuharicu, a kod kuće imam i Podravkinu kuharicu i kuharice o kolačima u koje volim zaviriti. Volim i gledati dobre filmove ili kriminalističke serije te pročitati dobru knjigu.
K: Kada si počeo pisati?
V: Dok sam bio manji, volio sam se voziti u tramvaju i učiti gdje se što nalazi, ali kasnije me više počelo interesirati pisanje. Moja majka također uvijek nešto zapisuje pa me je u tome potaknula. Počeo sam pisati u četvrtom razredu. Kada se sjetim nečega, obično odmah uzmem olovku i to zapišem. Ako dobijem za zadaću neki sastavak ili pjesmu, onda dosta razmišljam o temi prije nego li nešto zapišem.
K: Što te inspirira na pisanje?
V: Inspiriraju me događaji iz filmova i serija. Nekad izmišljam likove koji imaju slična imena kao likovi iz serija. Volim kriminalistiku i znanstvenu fantastiku. Nedavno me na pisanje potaknuo film „Ja, robot“. I ulomci iz udžbenika me nekada mogu inspirirati. Slušam i majku kada priča o događajima s posla pa izmišljam neke slične zaplete.
K: Koliko si priča do sada napisao i imaš li neki recept za pisanje?
V: Imam, ali to je tajna. Napisao sam oko sedamnaest priča razne tematike te jedan igrokaz s vrlo čudnim i zanimljivim likovima. Glavni lik je jedan profesor iz svemira, no neću vam otkriti što je izumio. Mislim da ću ubuduće pisati i više igrokaza. Obično radnju smislim unaprijed, a mnogo vremena provodim samo u smišljanju imena likova. Nekad mi treba i pola sata da smislim ime nekog lika jer se trudim da se takvo ime nigdje ranije nije pojavilo. Uvod i zaplet mi je lakše napisati, a rasplet malo teže.
K: Koje su tvoje omiljene knjige?
V: Volim knjige književnika Clivea Staples Lewisa. Pročitao sam sve nastavke „Kronika iz Narnije“ i svi su mi se svidjeli. Volim književnicu Agathu Christie te knjige u nastavcima „Zvjezdani ratovi“. U knjižnici mi je žao knjiga koje nitko ne posuđuje jer ima dobrih knjiga. Možda mi se knjiga neće svidjeti ako ju svi posuđuju ili ako je svi preporučuju. Ponekad mi je teško odabrati knjigu za čitanje.
K: Imaš li najdražu lektiru?
V: Nemam najdražu lektiru, a ne volim lektire u kojima su teme sukobi ili ratovi.
K: Što bi, po tvojem mišljenju, bilo dobro poduzeti da djeca počnu više čitati?
V: Trebalo bi promijeniti popis lektire. Mislim da bi bilo dobro da se mijenja svake dvije godine i da se čitaju i starija djela poznatih pisaca, ali i najnovija. Nekad bih volio čitati i djela koja su možda na popisu za niže razrede. Ne zbog toga što bi mi ih bilo lakše čitati, nego jer se želim vratiti u djetinjstvo. Djetinjstvo je najljepši period života, a sada već starim.
K: Imaš li želju postati pisac?
V: Želim postati učitelj i moja majka me u tome podržava. Volim hrvatski jezik i volio bih poučavati hrvatski jezik učenike viših razreda. Mislim da imaju više discipline od učenika nižih razreda, a ako bi bili neposlušni, ja bi ih umirio jakim glasom. Dobar učitelj treba biti strog, ali pravedan. Ne smije se iživljavati nad učenicima ili iznositi neka svoja mišljenja puna predrasuda. A uvijek mogu postati i pisac i učitelj.
Nominirala sam Vedrana za intervju jer je dječak kojem se divim, a sada je na Vedranu da nominira sljedeću osobu iz naše škole koja je po njegovom mišljenju posebna. Smislit će pitanja i intervjuirati tu osobu u školskoj knjižnici. I tako otpočinjemo krug!
Vanja Lovinčić, knjižničarka