U školskoj godini 2018./2019. u školskoj knjižnici proveli su se projekti Booxmark Exchange Project (međunarodni projekt razmjene straničnika) koji je realiziran u listopadu i studenom prigodno uz Tjedan školskih knjižnica, projekt Čitamo mi u obitelji svi tijekom godine, projekt Čitanjem do zvijezda tijekom godine s kojim smo se plasirali na državnu razinu natjecanja te projekt U svijetu bajki Ivane Brlić Mažuranić.
BOOKMARK EXCHANGE PROJEKT
ČITAMO MI U OBITELJI SVI
ČITANJEM DO ZVIJEZDA
U SVIJETU BAJKI IVANE BRLIĆ MAŽURANIĆ
IZVJEŠĆE O PROJEKTU ČITAMO MI U OBITELJI SVI ZA ŠKOLSKU GODINU 2017./2018.
Autor: Kristina Prilika, 11. 10. 2018.
Projekt Čitamo mi u obitelji svi proveden je u školskoj godini 2017./2018. 4. put zaredom. U projektu su sudjelovali učenici 3.b razreda s učiteljicom Katarinom Popović te članovi njihovih obitelji. Ruksak je "putovao" u obiteljima 3.b razreda od 19. siječnja 2018. do 8. lipnja 2018. Kakvo je to putovanje bilo, provjerite na linku, tj u prezentaciji ispod.
Međunarodni natječaj: 2016 ISLM Project: Bookmark Exchange - "Learn to Decode Your World“ (izrada i razmjena straničnika za knjige)
Ovaj projekt završen je u studenom 2016. U projektu su sudjelovali učenici kreativne grupe s učiteljicom Mihaelom Njegovec i knjižničarkom na zamjeni Jasminkom Jelačom (knjižničarka na zamjeni Vanja Lovinčić zaslužna je za prijavljivanje u projekt).
Knjižničarka Vanja Lovinčić prijavila je školu na međunarodni natječaj i ponudila suradnju učiteljici Mihaeli, voditeljici Kreativne skupine. Nastavak suradnje na projektu preuzima nova školska knjižničarka na zamjeni Jasminka Jelača. Dugosmo čekali rezultate hoćemo li uopće ući u uži odabir. Sredinom listopada smo od koordinatorice projekta, gospođe Breege O'Brien iz Irske, saznali da smo odabrani između 931 škole svijeta koje će sudjelovati u projektu. Dodijeljena nam je zemlja partner za razmjenu straničnika – AMERIKA.
Svaka škola imala je zadatak napraviti straničnike (BookMarks) koje razmjenjuje sa školom partnerom. Cilj projekta jest razviti svijest o važnosti čitanja od najranije dobi, te kod učenika potaći ljubav prema čitanju i pisanoj riječi. Podizanjem projekta na međunarodnu razinu, učenici se zbližavaju, razmjenjuju iskustva i razvijaju pozitivna prijateljska ponašanja
Sudjelujući u projektu učenici su učili o novim krajevima, običajima i načinima školovanja, a istovremeno njegovali svoju baštinu (Tijekom suradnje, razmjenjivali su se mailovi s podatcima o ukusima i navikama učenika, te načinu školovanja. U našem paketu, zajedno sa straničnicima, otputovao je CD s prezentacijom o našoj školi i gradu.)
Naša kreativna grupa i učiteljica Mihaela Njegovec odabrali su temu: HRVATSKI IZUMI. Nakon istraživanja najznačajnijih, i djeci najzanimljivijih, hrvatskih izuma, svaki je učenik vlastoručno crtao i bojio istraženo, tako de je svaki rad unikatan i jedinstven. Kako bi i naši prijatelji u dalekom svijetu znali čime se Hrvati ponose, na poleđinu smo napisali objašnjenje svakog izuma na engleskom jeziku. Straničnike smo plastificirali kako bi bili dugotrajniji i jednostavniji za uporabu. Cilj projekta bio je da učenici upoznaju kulturu i običaje zemlje s kojom ostvaruju razmjenu straničnika. Također je obrazovni cilj ponavljanje znanja engleskog jezika i geografije te razvijanje mašte i kreativnosti prilikom izrade straničnika.
Ove školske godine (2016./2017.) knjižnica se uključila u još jedan projekt za poticanje čitanja - ČITAJMO ZAJEDNO - ČITAJMO NAGLAS: ZABORAVLJENE KNJIGE.
VIŠE O SAMOM PROJEKTU
Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige
Projekt Čitajmo zajedno – čitajmo naglas: zaboravljene knjige održava se već petu godinu zaredom. Prve godine održavao se samo na razini Krapinsko-zagorske županije, a već šestu godinu održava se na nacionalnoj razini. Autor projekta: Denis Vincek, knjižničar u OŠ Ante Kovačića, Zlatar
Svake godine se broj škola koje sudjeluju povećava. Naša škola sudjeluje u projektu 2. godinu za redom.
U školama projekt provode stručni suradnici knjižničari i razredni učitelji i to tako da učenicima naglas od rujna do ožujka čitaju naslove poput: Josip Vandot: Kekec na vučjem tragu; Waldemar Bonsels: Pčelica Maja; Slavko Kolar: Na leđima delfina; Zvonimir Balog: Zeleni mravi; Tone Seliškar: Družina Sinjega Galeba; Erich Kästner: Tonček i Točkica; Milivoj Matošec: Tiki traži neznanca; Nada Mihaljević: Tajna prašnjavog tornja; Nada Mihaljević: Gospodar šećera; Nada Mihaljević: Anđeo plišanih igračaka; Mato Lovrak: Francek Drugi Hrabri i sl.
Na završnicu dolazi po dvoje učenika iz svake iz škole, s knjižničarom i razrednom učiteljicom, i u maksimalno pet minuta predstavljaju knjigu koju su čitali – pjesmom, plesom, prezentacijom, igrokazom, recitacijom i sl.
Ove školske godine u projektu sudjeluje 4.a razred s učiteljicom Šteficom Bakarić, a zaboravljena knjiga na polici koju smo pronašli je Svaštara Sunčane Škrinjarić.
Završnica projekta, tj. predstavljanje, održano je 31. ožujka 2017. u kinu Tuškanac u Zagrebu. Vanna Turčinec i Lovro Počuć iz 4.a na pozornici knina Tuškanac predstavili su kako smo čitali Svaštaru i naše plakate:
Sa knjižničarkom i učiteljicom odabrali smo zaboravljenu knjigu na polici, a to je Svaštara Sunčane Škrinjarić, Zagreb: Mladost, 1976. Knjiga je stara 41 godinu, a u našoj knjižnici nitko je nije posudio već 17 godina. Zato smo je mi odlučili učiniti čitanom i malo reklamirati. U predgovoru knjige književnica je napisala:
Ova knjiga nije prava knjiga; to je svaštara… Napisala sam je, prepisala i sastavila od raznih komadića tkanja i šarenih krpica po uzoru na svoju đačku bilježnicu… U mojoj svaštari naći ćete neke priče koje nisu uspjele ući u druge, savršenije zbirke, stihove kojih nije bilo dovoljno za „pravu“ knjigu, igrokaze koji se mogu izvoditi za vrijeme velikih odmora jer su toliko kratki, malu radio-igru koju možete snimiti u školi…
Svaštaru smo čitali svi zajedno svaki drugi tjedan, srijedom i četvrtkom po jedan školski sat. Ponekad u razredu, ponekad u knjižnici, a ponekad u školskom dvorištu. Uživali smo čitajući igrokaze, ali i priče i pjesme. Proučili smo život i djelo Sunčane Škrinjarić te odlučili plakatima predstaviti i Sunčanu Škrinjarić i Svaštaru. Prvo smo sve uvrstili u jednu ABECEDU života i stvaranja Sunčane Škrinjarić i ABECEDU naslova iz zbirke Svaštara. Analizirali smo priče, pjesme i igrokaze, ispisali citate i pouke. Usput smo malo crtali i škrabali kako se to već u svaštarama radi.
Osim što smo se zabavili čitajući i izrađujući plakate, puno smo toga ponovili i novoga naučili. Ponovili smo malo književne vrste (pjesma, priča, bajka, igrokaz, radio-drama), napisali malo opsežniju bilješku o piscu, naučili što je i izradili bibliografiju te sami izradili svoj rječnik nepoznatih riječi i pojmova uz knjigu Svaštara.
PLAN PROJEKTA U ŠKOLSKOM KURIKULU ZA 2015./2016. G.
U školskoj godini 2016./2017. odlučili smo ponovno sudjelovati, 3. godinu za redom u nacionalnom projektu Čitamo mi u obitelji svi. To je nacionalni, školski i razredni projekt kojem je svrha poticanje čitanja i razvijanje vještina čitanja, a već petu godinu za redom provode ga Mreža školskih knjižničara Hrvatske, Hrvatsko knjižničarsko društvo i škole, tj. školski knjižničari uključeni u projekt. O prošlogodišnjem projektu više pročitajte, tj. sve saznajte na linku CMUOS 2014-2015
CILJEVI PROJEKTA:
•Razvoj tehnike čitanja i važnost čitanja
•Roditeljima ukazati da je najučinkovitiji način svladavanja tehnike čitanja – ČITATI PRED DJECOM I S DJECOM i nakon što su naučila čitati
•Promocija knjižnice kao multimedijalnog i informacijskog središta škole gdje se ne posuđuju samo lektire, nego i književna djela koja nisu u lektiri, znanstveno-popularna literatura, stručna literatura...
FAZE PROJEKTA:
•Prijava
•Usvajanje projekta od strane MZOŠ-a i škole
•Odabir knjiga
•Upoznavanje roditelja s projektom, traženje suglasnosti
•Dostava materijala
•Provedba projekta s učenicima i članovima obitelji
•Odabir najljepših dojmova i završno izvješće i nagrade
PUTUJUĆE KNJIGE:
U naprtnjaču se stavi 8 knjiga i po učeniku pošalje u obitelj na 5 dana Učenici zadužuju naprtnjaču petkom, a vraćaju srijedom. Svi zajedno u obitelji čitaju te knjige na nekoliko načina:
•1) POLA JA, POLA TI
•2) JA ČITAM MAMI I TATI
•3) MAMA ILI TATA ČITAJU MENI
•4) ČITAMO SVI ZAJEDNO SVAKO SVOJU KNJIGU
•5) RAZGOVARAMO, CRTAMO I PREPRIČAVAMO PROČITANO I PIŠEMO DOJMOVE
JOŠ NEKOLIKO INFORMACIJA O PROJEKTU
•Nakon napisanih dojmova, učenik donosi naprtnjaču u školu i prvih 15 minuta na satu hrvatskog jezika prepričava lijepe doživljaje.
•Ne morate čitati cijele knjige (ali možete), već svaki dan odvojite po 15 minuta ili pola sata za čitanje.
•Učenik se bira slučajno iz kutije ili prema rasporedu imenika – u dogovoru s učiteljicom.
•Kod učenika su knjige od petka do srijede.
•Istodobnom cirkulacijom 2 ruksaka kod svih učenika u 2 razreda stvara se pozitivno i zdravo natjecateljsko ozračje.
•Učenici zadužuju ruksak s knjigama petkom, a vraćaju ga do srijede, najkasnije do četvrtka.
SKUPINE KNJIGA UKLJUČENIH U PROJEKT:
Svake godine knjige su podijeljenje u 8. skupina a knjižničari odabiru knjige po svom vlastitom nahođenju, tj. poznavajući navike čitanja svojih korisnika i svoj fond.
1. Carstvo dječjih priča (romani, zbirke priča i sl.)
2. Obiteljsko druženje uz stihove, stripove i humoristične tekstove
3. Isključivo za odrasle(zbirka priča, pjesama i romani za mame, tate, bake, djedove, stričeve, tetke,…)
4. Slikovnica – obiteljska družionica
5. Mali istraživači: popularno-znanstvene knjige za obitelj
6. Odgoj djece i mladih: priručnik za odgoj djece za odgajatelje, roditelje i učitelje
7. Igrom do boljeg čitanja (knjige za slobodno provođenje vremena)
8. Etno baština: knjige o baštini, etno priče, legende, mitovi, povijest, tradicija
Link na popis i opis knjiga u naprtnjači 2016./2017
ZAVRŠNA FAZA
•Školski knjižničar s učiteljima bira tri najljepša dojma iz svake naprtnjače i šalje glavnom voditelju
•Školski knjižničar sastavlja završno izvješće
•Komisija bira najljepše dojmove cijele Hrvatske i nagrađuje školske knjižničare, nastavnike, učenike i njihove roditelje
•Tiskanje zajedničke publikacije
PLAN PROJEKTA U ŠKOLSKOM KURIKULU ZA 2016./2017.
12. lipnja 2017. 3.b razred, njihove obitelji, učiteljica Anita Vržogić, knjižničarka Kristina Prilika i ravnateljica Ines Tudović malim su druženjem zakružili sudjelovanje i završnicu projekta Čitamo mi u obitelji svi. Pročitali smo dojmove učenika u kojima se pisalo kako se čitalo u njihovoj obitelji, tko je što čitao i kako su oni doživjeli projekt. Dojmovi su 100% pozitivni, učenici su većinom izrazili sreću i oduševljenje zbog ruksaka punog knjiga u njihovom domu. Većina učenika je istaknula kako im se projekt svidio zbog toga što su se te dane, kada je ruksak s knjigama bio kod njih, svi više u obitelji družili i zajedno čitali te skoro svi ističu kako su naučili nešto novo. Apsolutni pobjednik iz ovogodišnjeg ruksaka je knjiga Umni izazovi koja donosi zabavne logičke i umne igre koje pomažu razvijanju pamćenja, oštroumnosti, logičkog razmišljanja i usredotočenosti. U kompletu s knjigom je i elektronička olovka koja zvučnim i svjetlosnim signalom registrira točne i pogrešne odgovore. Zeleno svjetlo i glazba signaliziraju točan odgovor, a crveno svjetlo pogrešan odgovor. Na kraju knjige nalaze se rješenja svih zadataka (njih 70). Također učenici su uživali čitajući strip Borovnicu i Oceanologiju. Roditelji su istaknuli kako im se jako svidjela knjiga Igrom do sebe te krimi roman za odrasle Sva je priroda divlja i surova. U svakoj obitelji pročitao se priročnik Grad Zagreb. U priloženom linku možete pogledati prezentaciju s dojmovima učenika i detaljnim opisom knjiga u naprtnjači ove školske godine. Zahvaljujemo svim roditeljima koji su sudjelovali u projektu zajedno sa svojom djecom i pozivamo ih da nam i sami predlažu svoje ideje koje mogu pomoći razvijanju i kulturi čitanja kod djece.
DOJMOVI UČENIKA O PROJEKTU ČITAMO MI U OBITELJI SVI